Sett. Hørt. Forstått.

Mennesker ønsker å bli sett, hørt og forstått. Derfor er det viktig at ledere forstår sine ansatte og gir dem regelmessig tilbakemelding. 

De aller fleste har kjent på det: Følelensen av å ikke bli forstått, at vi ikke blir hørt når vi har noe viktig på hjertet. Eksemplene er mange. Da man var tenåring og skrek i sinne til mor og far «Dere har jo ikke skjønt noen ting»! I et møte på jobb hvor forslaget ditt blir forbigått. Eller at du og lederen din ikke er enige om hva som er bra utvikling for deg. Det er frustrerende. 

De aller fleste av oss har heldigvis også opplevd det motsatte. Den gode følelsen når noen ser oss. Når noen forstår det viktige poenget vårt eller hører hva vi har å si. Da vokser vi. Effekten av å bli sett, hørt og forstått gjelder i all mellommenneskelig kommunikasjon. 

Ingen får for mye feedback
Jeg snakker med mange ansatte i norske bedrifter, og bare gjennom det siste året har jeg intervjuet minst 200 personer. Ingen sa «Jeg får for mye feedback fra lederen min»! De snakker ikke bare om å få mer ros, selv om det er viktig. De snakker også om at de vil ha korrigering. De vil bli sett. 

Hva kan vi lære av det? Alle både trenger og ønsker korrigering og positiv feedback for å utvikle seg og prestere bedre på jobb. Det går ikke uten. Vi er ikke i stand til å se våre egne gode og dårlige sider objektivt nok. Noen andre må hjelpe oss. Det er en lederoppgave. 

Ledere bør sette seg inn i ansattes sterke og svakere sider: Hva er deres mål? Hva motiveres de av? Hvordan kan dette matches med strategien og målet til selskapet? Deretter bør man sammen legge en utviklingsplan for den ansatte, og følge opp. Følge opp betyr å gi tilbakemelding. Ofte. Det er mange måter å gi tilbakemelding på. Det viktige er at den er spesifikk slik at den ansatte har mulighet til å agere på den. En metode vi er glade fordi den er effektiv og konkret, er RO-samtalen (resultat-orientering). Den gir den ansatte en stemme og et ansvar. Det funker. 

Last ned whitepaper og les mer om RO-samtalen her:

 
Marius---rundt-bilde---nettside.png

Marius har oversikt over alt vi driver med, og kan gi deg råd og veiledning om det du lurer på. 
 
Ring han gjerne på +47 926 49 150 for en hyggelig prat, eller send en mail til marius@fjeldstadandpartners.no