"Led meg ikke inn i salgsrollen"

Ansatte i kompetansemiljøer har ofte en negativ holdning til salg. Det hverken trenger eller bør være slik. Salg er å løse et problem, ikke pushe på kunden noe de ikke trenger.

De aller fleste av oss har opplevd selgere som ikke gir seg. Som pusher på uansett hvilken innvending du kommer med. Som på en anmassende måte prøver å selge deg noe du åpenbart ikke trenger. Og vipps så satt du der med en state of the art allergivennlig støvsuger til 25.000,-. Problemet var bare at hverken du eller familien er allergisk.

Feil bilde av salg
Salg er ikke å pushe på kunder noe de ikke trenger. Det er derimot å hjelpe kunden løse et problem. Referansen til støvsugerselgeren er derfor problematisk fordi han eller hun egentlig er en dårlig selger. Støvsugerselgeren hjelper ikke kunden med å løse et problem. Tvert imot skaper han et kunstig behov, og lopper kunden for penger samtidig.

Når kompetansemiljøer som ingeniører, advokater, økonomer eller andre rådgivere har denne holdningen til salg er det uheldig. Hvorfor? Fordi i veldig mange bransjer opplever man nå større konkurranse. Kundene ringer ikke bare inn og bestiller lenger. Altså havner flere og flere nå i en salgsrolle. Enten de vil eller ikke.

Avdekk behov
For kompetansemiljøer er det ofte nyttig å snu holdningen til salg til at det handler om å bli den beste til å forstå og hjelpe kundene sine. De gode rådgiverne og selgerne tar seg derfor tid til å bli kjent med kunden. De stiller spørsmål som; Hva er viktig for deg nå? Hva forsøker dere å få til? Hva slags forventninger har dere til en leverandør? Man viser for kunden at man er nysgjerrig og interessert.

Kjipt å få nei
I tillegg til at man har et feilaktig bilde av hva en selger er, er det en ting til som spiller inn på hvorfor mange fagpersoner kvier seg for salg. Frykten for avslag. For å få et nei. Denne frykten sitter dypt i oss mennesker, og handler om angst for å ikke være en del av flokken eller viktige sosiale nettverk. 

Dette er ikke lett å legge fra seg. Samtidig, et tips for å ikke ta avslaget personlig er å tenke at kunden faktisk ikke hadde behov for tjenestene dine akkurat nå. Det har ikke noe med deg som person å gjøre.

Se videoen under der Amund forteller mer og last ned verktøyet “Holdningsendring”:

Last ned verktøyet for holdningsendring her:

 
Marius---rundt-bilde---nettside.png

Marius har oversikt over alt vi driver med, og kan gi deg råd og veiledning om det du lurer på. 
 
Ring han gjerne på +47 926 49 150 for en hyggelig prat, eller send en mail til marius@fjeldstadandpartners.no