Nytt kreativt hode hos Fjeldstad & Partners!

IMG_0917.JPG

Aurora kommer fra Westerdals og startet som kreativ produsent og grafisk designer her hos oss i mai. Her vil Aurora jobbe med å planlegge og utvikle innhold for alle våre digitale plattformer, og vil ha ansvar for den grafiske profilen og utviklingen av vår store nye satsning Sunt Bondevett På Jobben.

Allerede har hun rukket å være med på å lansere konseptet (og da til meget god respons hos publikum), så gleder vi oss til å følge med på hvordan hun kommer til å utvikle det videre!

Velkommen skal du være, Aurora!

Velkommen til Sunt Bondevett på jobben

Sunt Bondevett på jobben er mye mer enn bare det bonden sier.

Amund Fjeldstad lekte med grisene i grisebingen hjemme på gården som treåring, skrubbet gryter på Sundvollen Hotel tolv år senere, begynte etter hvert i forretningslivet, jobbet på alle nivåer som rådgiver – skapte suksess, og endte opp som Europasjef i det Amerikanske selskapet Gartner.

Fra 2007 har Amund og flinke kollegaer lært effektiv tenking og teknikker til næringslivet i Fjeldstad & Partners. Han har gitt ut fire bøker om kommunikasjon og ledelse, og coacher ledere i Norge og internasjonalt.

Den viktigste læringen? Joda, den kom fra gården: foreldrene jobbet hardere enn noen han traff senere – uten at det stresset dem. Hvor kom denne sindigheten fra? Det skrev han bok om: Sunt Bondevett på jobben.

«Når regnet høljer ned, tar ikke bonden det personlig», sier Amund, og peker på at vi ofte henger oss opp i ting vi ikke får gjort noe med. «Og gjør vi ting for vanskelig? Effektivitet handler om forenkling».

Følg med på facebook - https://www.facebook.com/suntbondevett/

Fagdag i closing: Bli bedre enn konkurrentene dine til å close avtaler!

  • Vil du lære hvordan du får fremdrift i salgsprosesser?

  • Lær hvordan du sparer tid, får kunden med deg og unngår at avtaler trekker ut i tid.

  • Bli en mester i å håndtere innvendinger og vinne kundens tillit.

Nøkkelen til closing er ikke på slutten av salgsprosessen, men i starten. På fagdagen lærer du hvordan du setter opp prosessen smart. Vi gjennomgår de ni viktigste stegene til effektiv closing.

Vi bruker eksempler fra reelle salgscaser i Norge og du kan bruke teknikkene umiddelbart. Inkludert er din personlige «Closing Work Book», og hele 30 dagers fri tilgang til det samme kurset online slik at du kan repetere ved behov.

Dagen gir masse energi og praktisk læring, det er ingen kleine rollespill. Vi vektlegger det etiske i salg.

Tid/sted: Torsdag 23. mai, 09:00 - 15:30 Professor Dahls gate 26, 0260 Oslo

Hvem passer fagdagen for? Selgere og salgsledere som er involvert i lengre salgsprosesser.

Pris: 5.950,- per person eks. mva

For mer informasjon eller spørsmål kontakt:

Tommy Berglind tlf. 976 40 973, tommy@fjeldstadandpartners.no

Foredragsholder Amund Fjeldstad - Grunnlegger og daglig leder

Amund har selv hatt over 4 500 B2B salgsmøter i 22 land. Han er rådgiver for bedrifter i Norge og i utlandet, har gitt ut fire bøker, og gjesteforelest på Universitetet i Helsinki om holdningsendring i salg. Han kombinerer dybdekunnskap om faget med lett tone og uformell stil.

Frokostmøte: Hvordan utvikle de beste closerne?

Hør Gisle Skagen fra Gartner og Amund Fjeldstad fortelle hvordan salgsledere kan utvikle egne selgere til å bli best på closing av avtaler!

Fjeldstad & Partners inviterer, i samarbeid med en av våre kunder, salgsledere til frokostmøte i Professor Dahls Gate 26 på Briskeby den 26. mars kl. 08.30 – 10.00.

Mange salgsledere spør seg: Hvordan utvikle selgere til å ta kontroll over salgsprosessene, drive salget fremover – og få avtaler i mål? Closing kan læres, men hvordan gjør du som salgsleder dette i det daglige med ditt salgsteam?  Lær mer om dette over en uformell og hyggelig frokost med faglig tilsnitt. 

Amund og Gisle vil ta oss med inn i Closing som konsept og gi konkrete prinsipper og verktøy for god closing. Etter presentasjonene blir det diskusjon.

 

Agenda for frokostmøtet tirsdag 26. mars:

08.00 – 08.30    Frokost og registrering

08.30 – 08.50    Nøkkelen til closing i starten av salgsprosessen, ikke på slutten v/

Amund Fjeldstad 

08.50 – 09.10    Kundeforståelse er nøkkelen til closing: hverdagen som internasjonal

salgsleder v/Gisle Skagen

09.10 – 09.45    Hybrid trening er mest effektiv:  System27 (online closing kurs) v/

Amund Fjeldstad 

09.45 – 10.00    Diskusjon

 

Gratis adgang, begrenset antall plasser.

For mer informasjon og påmelding kontakt:

Tommy Berglind tlf. 976 40 973, tommy@fjeldstadandpartners.no

 

Om foredragsholderne:

Gisle Skagen er direktør i Gartner, med salgsteam i Norge og Finland. Gartner er verdens ledende selskap innenfor research og rådgivning.Gartner er et selskap i sterk vekst. Antall ansatte har gått fra 4000 til 19000 og selskapets aksje har gått fra $ 6 til $ 150 på ti år. Gisle har år etter år levert toppresultater, er flere ganger kåret til årets selger og salgsleder, og er dyktig til å utvikle sine selgere til å få suksess. Han har lang erfaring, gjennomtenkte ideer samt en praktisk og uformell tilnærming til salg og salgsutvikling.

 

Amund Fjeldstad er daglig leder i Fjeldstad & Partners og har fra 2007 utviklet selgere, salgsledere og salgskulturer i en rekke norske og internasjonale bedrifter. Han har utgitt 4 bøker, forelest på Universitetet i Helsinki om endringer av holdninger i salg, og har tidligere vært Europasjef med linjeledelse av salg i over 30 land. Amund er spesielt dyktig på salgspsykologi og kommunikasjon, og har selv i en årrekke jobbet med salg og salgsledelse med høye krav til resultater.

 

adult-advice-american-1050297.jpg

Frokostmøte 8. november

Få mer igjen for tiden du investerer i salgsprosesser. Også når du ikke vinner!

Norske leverandører vinner i snitt 30% av tilbudene de sender ut. Altså ender 7 av 10 salgsprosesser med tap. Dette er dyrt. Hvordan kan man jobbe systematisk med å vinne mer? Hvordan lære mer av egne salgsprosesser? 

Det ideelle tidspunktet for læring er rett etter at noe har inntruffet. Vi har gjort en studie over 10 år som svarer på hvorfor beslutningstagere aksepterer eller avslår tilbud. Nøkkelen ligger i prosessen selgeren nettopp har vært gjennom med kunden. Kundens rasjonelle svar er ofte at prisen er for høy. I realiteten er pris sjelden det viktigste.

Basert på dybdeintervjuer med over 350 beslutningstagere på høyeste nivå, gir vi deg 8.november trendene i beslutningstageres kjøpsatferd innen B2B. Hva er de reelle årsakene til at de takker ja eller nei til avtaler? Hvor viktig er pris, og hva kan du gjøre for å øke sannsynligheten for å vinne de største avtalene? 

Du får også konkrete tips til hvordan du kan sette slik læring i system i din bedrift. Sett av 8. november, kom til oss i Professor Dahls gate 26 – og delta i gode diskusjoner om hvordan vi kan lære mer av egne salgsprosesser.

Vi ses!

Tid: 8. november, 08.30 - 10.00

Sted: Fjeldstad & Partners

Professor Dahls gate 26, 0260 Oslo

_DSC0001.00_04_44_20.Still007.jpg

Å forstå noe er ikke det samme som å få det til - salg og salgstrening

Når vi skal lære oss noe nytt er det flere måter å gå frem på. Vi kan lese oss opp, se på andre som gjør det, forsøke, ta eksamener etc. Men det er et stort skille mellom å forstå noe, og faktisk å gjøre det vi har forstått. Altså å få læringen «under huden». Selv om læring gjennom å lese er flott, er det noen område der vi må kaste oss ut i det. Som svømming. Men dette gjelder også mellommenneskelig kommunikasjon. Her er det mye vi kan forstå, men ikke være i nærheten av å få til. Såpass enkle ting som å stille et spørsmål til en person, la den andre få reflektere ferdig, ikke legge ord i munnen på vedkommende, og få med oss eksakt hva den andre svarte. Lett i teorien, vrient i det virkelige liv. Suksessen avhenger av mye, som timing, tonefall, lytting, ansiktsspråk, tillitt, etc. Her må vi våge å øve oss ved å forsøke gang på gang, feile, lære av feilene, forsøke igjen, og til slutt bli ganske flinke. Er du fagperson som plutselig befinner deg mer i en salgsrolle, er dette den eneste måten. Bruk holdningen til barn, de kjører på med sine spørsmål uten å være så redde for å gjøre feil, og lærer masse. Du kan i tillegg få med deg noen smarte teknikker også. Øvelse gjør mester!

Last ned første kapittel av Vinn Salget av Amund Fjeldstad her:

 

"Led meg ikke inn i salgsrollen"

Ansatte i kompetansemiljøer har ofte en negativ holdning til salg. Det hverken trenger eller bør være slik. Salg er å løse et problem, ikke pushe på kunden noe de ikke trenger.

De aller fleste av oss har opplevd selgere som ikke gir seg. Som pusher på uansett hvilken innvending du kommer med. Som på en anmassende måte prøver å selge deg noe du åpenbart ikke trenger. Og vipps så satt du der med en state of the art allergivennlig støvsuger til 25.000,-. Problemet var bare at hverken du eller familien er allergisk.

Feil bilde av salg
Salg er ikke å pushe på kunder noe de ikke trenger. Det er derimot å hjelpe kunden løse et problem. Referansen til støvsugerselgeren er derfor problematisk fordi han eller hun egentlig er en dårlig selger. Støvsugerselgeren hjelper ikke kunden med å løse et problem. Tvert imot skaper han et kunstig behov, og lopper kunden for penger samtidig.

Når kompetansemiljøer som ingeniører, advokater, økonomer eller andre rådgivere har denne holdningen til salg er det uheldig. Hvorfor? Fordi i veldig mange bransjer opplever man nå større konkurranse. Kundene ringer ikke bare inn og bestiller lenger. Altså havner flere og flere nå i en salgsrolle. Enten de vil eller ikke.

Avdekk behov
For kompetansemiljøer er det ofte nyttig å snu holdningen til salg til at det handler om å bli den beste til å forstå og hjelpe kundene sine. De gode rådgiverne og selgerne tar seg derfor tid til å bli kjent med kunden. De stiller spørsmål som; Hva er viktig for deg nå? Hva forsøker dere å få til? Hva slags forventninger har dere til en leverandør? Man viser for kunden at man er nysgjerrig og interessert.

Kjipt å få nei
I tillegg til at man har et feilaktig bilde av hva en selger er, er det en ting til som spiller inn på hvorfor mange fagpersoner kvier seg for salg. Frykten for avslag. For å få et nei. Denne frykten sitter dypt i oss mennesker, og handler om angst for å ikke være en del av flokken eller viktige sosiale nettverk. 

Dette er ikke lett å legge fra seg. Samtidig, et tips for å ikke ta avslaget personlig er å tenke at kunden faktisk ikke hadde behov for tjenestene dine akkurat nå. Det har ikke noe med deg som person å gjøre.

Se videoen under der Amund forteller mer og last ned verktøyet “Holdningsendring”:

Last ned verktøyet for holdningsendring her:

 
Tommy.png

Tommy har oversikt over alt vi driver med, og kan gi deg råd og veiledning om det du lurer på. 
 
Ring han gjerne på +47 976 40 973 for en hyggelig prat, eller send en mail til tommy@fjeldstadandpartners.no

3 tips for ledelse, uansett hvor du er

Det er mye snakk om forskjellen på å lede i Norge og i utlandet, og i min ledergjerning ledet jeg 50/50 i Norge og utenfor, så jeg vet litt om disse forskjellene. Men det forskjeller på å lede på det ene og det andre stedet i Norge også, eller på det ene og det andre stedet i en virksomhet. Et interessant spørsmål er derfor: hva innen ledelse gjelder uansett? Altså, om du er tidlig eller sent i lederkarrieren, om du leder på det ene aller det andre nivået – eller stedet, er det noen fellesnevnere? Her er tre tips.

1. Vær deg selv
Det er fristende å ta på seg en «lederstil» som man tenker er den riktige. Men om den stilen ikke er deg selv, vil den i liten grad gi suksess over tid. Du må være ekte, om ikke mister du lett troverdighet og påvirkning. Og når det er litt tøffere tak er det når du er deg selv du fremstår som trygg og en andre vil ledes av.

2. Spør om du lurer
I tillegg til å være deg selv, vær menneskelig. Ikke fremstill deg selv som allviter, for det er du jo ikke. En leder som tilsynelatende har svar på alt vil før eller siden møte problemer i egne rekker. Det er bedre å innrømme at det er ting du må sjekke og komme tilbake på, ting du selv kan finne utfordrende, og avgjørelser du finner vanskelige. Når du fremstår menneskelig vil du sikre at folkene dine også åpner seg, som gjør at dere har bedre informasjon å ta avgjørelser på.

3. «Forstå politikk, men ikke vær politiker»
Det er politikk i de fleste bedrifter og denne kan det være nyttig å forstå. Men pass deg for å bli fanget av politikken. Blir du for opptatt av å tenke politikk i alt du gjør, vil det gå på bekostning av fremdrift forretningsmessig. Tenk hele tiden: «hvor skal vi», og «hva er da nyttig å gjøre?», mer enn å tenke på hvilke signaler du sender til hvem og hva folk måtte mene om hva du tenker og gjør. Å «snakke til folk mer enn om folk» er en god regel.

 

 
Tommy.png

Tommy har oversikt over alt vi driver med, og kan gi deg råd og veiledning om det du lurer på. 
 
Ring han gjerne på +47 976 40 973 for en hyggelig prat, eller send en mail til tommy@fjeldstadandpartners.no

Tre nøkler til bedre salg

Tre nøkler til bedre salg

De siste 8 årene har vi jobbet med noe veldig morsomt. Win/Loss-analyser i B2B-salg. Det er en kvalitativ prosess hvor vi intervjuer kunder som besluttet å enten kjøpe eller ikke kjøpe en tjeneste/produkt. Vi forsøker å få tak i de virkelige drivkreftene bak beslutningen. Deretter intervjuer vi selgeren for å forstå hvor godt han eller hun fanget opp og forstod disse drivkreftene.