Vår filosofi

INTERVJU

Amund Fjeldstad forteller om hvordan F&P hjelper bedrifter med å lykkes

Amund ser ut mot høyre

En nærmere titt på F&P som ikke bare driver forretning, men også skaper en meningsfull innvirkning på andre virksomheter. Gjennom et intervju med Amund ser vi på grunnlaget deres for å påvirke andres bedriftsliv.


Du har hjulpet over sytti virksomheter. Hva anser du som ditt spesialområde eller din største styrke?

“Min styrke ligger i raskt å forstå hvordan strategiske endringer påvirker mennesker og kommunikasjon i virksomheter. Jeg har en klar innsikt i hva som kreves for at en endring skal bli vellykket.

På bakgrunn av denne forståelsen bistår jeg virksomheter og individer i å finne en rask og vellykket vei mot målet.”

Fortell om noen av prosjektene du jobber med for øyeblikket

“For tiden er jeg engasjert i 1:1-coaching for to ledere som nylig har påtatt seg nye roller. Jeg bistår et større advokatfirma med implementeringen av ny strategi. I tillegg skal jeg holde foredrag for et stort industrifirma og en offentlig etat om fremtidens arbeidsplass. Jeg støtter en teknologibedrift med deres interne samarbeid, en virksomhet innen finans med prestasjonskultur og et IT-konsulentfirma med å bli best på salg. Masse gøy!”

Du holder mange workshops, hvordan foregår det?

“Du lurer på hvordan mine workshops foregår? En workshop er alltid interaktiv og engasjerende, og det er stor vekt på diskusjon. Alle deltakerne motiveres til å plukke ut tre konkrete punkter de kan ta med seg og bruke etter workshopen. Jeg bruker eksempler fra virkeligheten som er enkle å relatere seg til og kjenne seg igjen i. Målet er at en workshop ikke bare skal være lærerik, men også gi energi!”

“Absolutt! Min bakgrunn inkluderer praktisk arbeid like lenge som jeg har vært rådgiver, inkludert personalledelse av team i 30 land. Jeg involverer meg gjerne i den praktiske gjennomføringen av prosjekter. For tiden er jeg også engasjert som interim leder for et amerikansk selskap i Europa. Min filosofi er at alt jeg rådgir om, må fungere i praksis.”

Jeg har hørt at du ikke er redd for å dykke ned i det praktiske?

“Javisst, i mange situasjoner har vi en tendens til å overkomplisere ting. Mitt råd er å forenkle. Snakk på en måte som alle forstår, gjennomfør analyser, men unngå å overanalysere. Vær ikke redd for å stille spørsmål hvis du lurer på noe, og ikke vær redd for å gjøre feil. Det er gjennom å prøve, feile og lære at vi utvikler oss.”

Du har fotalt at vi bør forenkle mer, ikke komplisere?

“Haha, nei, jeg er ganske uformell og tar definitivt ikke meg selv for høytidelig. Hvorfor skulle jeg det? Jeg foretrekker en avslappet stil, og setter pris på kreativ tenkning og brainstorming. Det er viktig å senke skuldrene. Svar er sjelden hundre prosent riktige, og alt avhenger av konteksten. Selv om jeg har skrevet fem bøker og har mye struktur, foretrekker jeg en lett og ledig stil.”

Du virker uformell, tar du deg selv høytidelig?

En kunde sa du er eksepsjonelt god på å løse vanskelige problemer. Hva er hemmeligheten?

“Takk for de fine ordene! Jeg har lang erfaring med ulike utfordringer, spesielt innen kommunikasjon og menneskelige aspekter i organisasjoner, og har lært meg mye. Jeg tør nesten si at det knapt er en problemstilling innenfor dette feltet som jeg ikke har vært borti. Jeg er heller ikke redd for å brainstorme eller si noe feil – løsninger trenger tid og kreativitet. Noen ganger finner man svaret fort, andre ganger tar det lenger tid, men med utholdenhet finner man alltid en løsning.”

Ryktet sier at du er veldig presis med tid?

“Haha, det stemmer, jeg er faktisk ganske nøye med det. Jeg tror ikke jeg har vært for sent til noe de siste tjue årene, og siden 2007 har jeg kun måttet avlyse en workshop – det var på grunn av et brukket kravebein kvelden før. Når jeg holder et foredrag på 45 minutter, varer det nøyaktig 45 minutter, ikke 48. Et møte som er satt til å vare fra 9 til 10, starter presis klokken 9 og avsluttes klokken 10, ikke fem over eller ti over. Jeg sørger for at alle mine kunder får det de trenger til rett tid – det er en del av servicen.”

En korktavle med post-it-notes